

- Životní styl & cestování
Slušnost 2.0
„Člověk nedokáže nekomunikovat“
Jedna z nejstarších lidských předností – slušnost – je důležitá i na internetu. Kdo ale komunikuje se svými známými přes Messenger, Facebook a jiné komunikační nástroje, ten dobře ví, že se na to často zapomíná.
Moderní člověk přerušuje rozhovory z očí do očí kvůli telefonátu, posílá dlouhé (a nesmyslné) hlasové zprávy a raději si čte na sociálních sítích nejnovější štvavé komentáře a nepravdivé příspěvky, než aby si to vyříkal s lidmi v reálném světě.
Pokud v dnešní době chcete započít nějakou komunikaci, probíhá to asi takto: Nejprve odešlete zprávu na Messenger, WhatsApp, e-mail atd., na kterou pak nepřijde žádná odpověď. Pokračujete tedy nejprve standardně a s porozuměním: „Určitě máte teď toho spoustu, viďte? Možná se zpráva jednoduše propadla jedním z tisíců spamových filtrů?“ Několik dní poté to ještě jednou zkusíte velmi přátelským tónem: „Haló, haló, byl bych vážně potěšen, kdybyste se mi ozval!“ A nakonec je vytažena známá klasika, kterou člověk zná již odjakživa: „Asi to není u Vás, možná není něco v pořádku s mým účtem/Messengerem a tak Vám mé poslední čtyři, ne vlastně posledních 8 zpráv, nepřišlo. Fakt se omlouvám, ale můžete se mi nyní ozvat?“ A reakce na to? Žádná.
Starší generace si nejpozději na tomto místě zamumlá něco o zkáze dnešní morálky a hodnot. Často by pak člověk nejraději volal jen sám sobě – pak se totiž váš protějšek konečně chová slušně! I když si člověk již před tisíci lety určil pravidla slušnosti, kterých se každý bez váhaní držel, naše společnost takto už bohužel nefunguje, a to od doby, kdy je každý na smartphonu nebo na internetu.
Anonymita na internetu
Na internetu přítomná ztráta kontaktu způsobuje i ztrátu zábran. Člověk nevidí při diskuzi proti sobě druhého člověka a nedostává tak přímou zpětnou vazbu.
Toho si člověk také pravidelně všímá při procházení Facebooku. V komentářových sekcích u určitých příspěvků se urážejí lidé všemi možnými i nemožnými způsoby, které daný jazyk nabízí. Důvodem je, že mnozí věří, že jsou na internetu zcela anonymní. To ale již dlouho neplatí. Časy, kdy si lidé mohli na internetu vytvářet své druhé já jsou již za námi. Když zveřejníte příspěvek nebo mluvíte o nějakém tématu, musíte se do určité diskuze a příslušných komentářů přihlásit.
Základy chování na internetu určují pravidla, která se shlukují pod pojmem Netiketa. Těch se pak drží operátor sítě, tedy například vedoucí nějakého fóra nebo facebookové skupiny. Základem je udržet si chápavý a lidský přístup!
Používání chápavého lidského přístupu
Nejbezpečnější cesta k dobrému vystupování na sociálních sítích je, aby se člověk ještě před publikováním sám sebe zeptal, zda je to něco, co by vyprávěl v kanceláři, u kávovaru v práci nebo svým známým. Také obtěžování ve formě citových výlevů nebo nevhodné příspěvky na „zdi“ spadají do kategorie špatného chování. Není to ani tolik o chování podle pravidel, ale spíše o základním společenském porozumění.
Nekrmte trolly
V USA je například časté, že i ty nejdůležitější úřady a firmy s tisíci e-maily denně posílají odpověď ještě ten samý den. Ve východoasijských zemích se považuje za absolutní faux-pas držet při rozhovoru v ruce mobilní telefon nebo ho mít položený na stole. Vrcholem neslušnosti je přijímat telefonáty, když je člověk ve společnosti někoho jiného.
Pokud je někdo na internetu obtěžován, zkuste určité výroky nejprve ignorovat místo dalšího diskutování a víření možné agrese. Obzvláště pak dobře známé trolly může člověk obdarovat extra pozorností, po které tak touží.
Pokud všechny pokusy selžou, máme možnost nahlásit špatné chování příslušnému administrátorovi stránky. Ten může danou osobu zcela jednoduše – jako i ve skutečném životě – ze skupiny vyhodit.
Ještě důležitější jsou nakonec platné zákony, které se musí přirozeně dodržovat i ve virtuálním prostoru. Obtěžování, pomluvy nebo nátlak legislativa zakazuje.
Průhledný člověk
Rozdělte si třeba ve svém účtu lidi do různých seznamů jako jsou například Přátelé, Rodina a Práce. Na sítích se nabízí různé možnosti organizace kontaktů do určitých skupin. Komunikace na sociálních sítích neprobíhá vždy jen prostřednictvím příspěvků s texty a obrázky. Hodně o vás vypovídá také to, jaké jsou vaše „Oblíbené stránky“ a to, jakým příspěvkům dáte své „To se mi líbí“. Musíme porozumět tomu, že nás internet nečiní neviditelnými a není to žádný volný prostor, kde platí zcela jiná pravidla než v reálném světě.
Aby se zlepšila kvalita komunikace na internetu, existuje dvanáct bodů, které by měly podpořit vzájemný respekt:
1. Ověřte si svou cílovou skupinu
Rozhodněte se, zda chcete síť používat pracovně nebo osobně. Vyhněte se míchání obou oblastí.
2. Chovejte se autenticky
Nebudujte si žádnou virtuální identitu. Vaši obchodní partneři a kamarádi vždy porovnávají váš obraz na síti s vaším reálným vystupováním. Kvůli snadnější identifikaci používejte na všech sítích stejnou fotku.
3. Vyberte si dobře své kontakty
Na Facebooku jsou i obchodní partneři označováni jako „Přátelé“. Dobře si rozmyslete, koho pustíte na svou síť. Vyhněte se v každém případě tomu, abyste fungovali na stejné síti se dvěma svými profily – vaši zákazníci poté nepoznají rozdíl a mohou se cítit odmítnuti, pokud nejsou přijati do „Přátel“.
4. Odmítejte taktně
„Lovci a sběrači“ jsou i na sociálních sítích. Chtějí získat co nejvíce kontaktů na svůj seznam. Nestyďte se odmítnout neznámou osobu. Pomocí taktní odpovědi ve smyslu, že „přijímáte do přátel pouze lidi, které osobně znáte“, se vyhnete nedorozumění.
5. Nenervujte se
Neobtěžujte své „Přátele“ citovými výlevy a zneužíváním. Pokud svou komunikaci omezíte jen na otravné dotazy, budete brzy ignorováni.
6. Jednejte s respektem
Držte se v hranicích slušnosti. I když jsou všichni partneři na síti označováni jako „Přátelé“, náhlé tykání obchodnímu partnerovi není příliš vhodné.
7. Necenzurujte
Nemažte nepříjemné příspěvky z vaší zdi. Místo toho na ně reagujte humorně a nebuďte zbytečně tvrdohlaví. Nezáleží na původním příspěvku, ale spíše na tom, zda a jak na něj budete reagovat.
8. Buďte dosažitelní
Zkontrolujte každý den své zprávy a alespoň jednou týdně komunikujte s vašimi partnery na síti. Jen pokud odpovíte na příspěvek hned, zůstane váš dialog živý.
9. Chovejte se opatrně
Před publikací jakéhokoliv příspěvku se zamyslete nad tím, zda bude později dobrý pro vaši reputaci. Internet totiž nikdy nezapomíná. Položte si tuto konkrétní otázku: „Chtěl bych si toto o sobě přečíst i za dva roky?“ Dejte si pozor na své vnitřní hlasy a vyhněte se impulzivním reakcím, které mohou poškodit vás nebo druhé, protože určité firmy při nabírání nových zaměstnanců kontrolují jejich příspěvky na sociálních sítích.
10. Vyhněte se trollům
Nenechte se svést k časově náročným, nepříjemným a nerozvážným reakcím. Trollové se totiž snaží přesně tyto věci vyvolávat, původní téma diskuze je vůbec nezajímá a často se vás snaží pouze zdiskreditovat v diskuzi. Zablokujte si tyto osoby ve vašem seznamu kontaktů.
11. Dávejte doporučení (v businessu)
Používejte vaši síť na psaní o zajímavých filmech, knihách nebo produktech. Jako v reálném životě můžete tu a tam odkázat i na svoje vlastní projekty. Je ale doporučeno to střídat.
12. Dělejte inteligentní reklamu (v businessu)
Nerozčilujte své přátele neohrabanou reklamou. Když budete chtít jen prodávat, začnete být brzy ignorováni. Vyhněte se tomu, abyste byli odsunuti mimo společnost jako nějaký „otravný soused“.
FOTO v záhlaví: stock.adobe.com